15. feb. 2012

Vårstemning




Første vårdag (2.februar) er passert, morsdag og valentines day likeså... Snøen legger seg som en tykk dyne utenfor og gir absolutt ingen håp om vår stemning der ute på leeeeenge... Da er det bare å gjøre jobben selv;-)

Hva med en lyserosa snuppekjole i mini-duett?? Med hullmønster som er ment til pynt og ikke varme... Og når jeg i tillegg drømmer meg bort i tulipanbuketten (morsdags sådan) om blomstring i amsterdam... Dagene er lysere og lysere - og sola varmer... snart!!

Mini-duett er garnet jeg strikker med når det skal være vår/sommerplagg på sørlige (sør-norske) bredde grader... Med ull/bomull blandingen klør det ikke og vil samtidig kunne varme litt - om nødvendig?! Jakkene jeg har strikket i dette garnet tidligere har blitt godt motatt og brukt! ... ja for klærne kan bli rost som bare det, det er ikke det som gleder en strikke-tante, det er jo å se at klærne kommer til nytte som gjør det artig å fortsette produksjonen - år etter år!! ( i noen tilfeller må jeg alliere meg med mottaker hva gjelder fargevalg for å forsikre meg om at det ikke er fargenykker som forhindrer bruk - "fashion before funksjon" starter for noen veeeldig tidlig... ;-))

Denne kjolen er strikket etter en modell fra sandnes, som så mange andre har de trykket opp igjen flere "gamle" oppskrifter. Denne oppskriften finner du i heftet "det første året".

For spesielt interesserte kan det nevnes at det er gjort forandringer fra orginal modellen til "remaken"... I orginalen flytter hullmønsteret seg diagonalt - slik jeg har valgt å strikke denne kjolen, mens det i "remaken" har blitt lagt loddrett oppover uten å flyttes...

Hmmm... litt dårlig forklart, men ta en titt i bladet så skjønner du hva jeg mener!

Etter å ha strikket en himmel blå kjole ble jo denne rene sukkerspinnet... og til en søt kjole måtte det jo være en liten perlefyllt knapp! Det er jo noe av gleden med knappelager - å få tak i små skatter som kan letes frem til det "perfekte" prosjektet (etter flere handle runder på nett de siste dagene vil knappelageret snart øke på grensen til dramatisk... jeg gleder meg til postkassen og knappelageret fylles!)


Garn: Sandnes mini-duett
Pinnenr: 2,5 og 3
Str: 6 mnd

13 kommentarer:

  1. God morgen:-) For en nydelig kjole du har laget! Jeg elsker fargen.. deilig med litt vårstemning i fanget når det ikke er det ute ennå!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Så fin kjole du har strikket;0) Ha en god dag:0)

    SvarSlett
  3. Gurimalla - noe så yndig. Kjempefin kjole!
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  4. Å helledussen for en nydelig kjole :-)

    SvarSlett
  5. Denne har jeg også strikket og den er nydelig. Gjorde som deg og hadde forskyvning i mønsteret. Har også strikket jakken i samme mønster. Mye pent i det mønsterheftet.
    Nydelig farge!

    SvarSlett
  6. Nommen, for en nusselig kjole :O)

    SvarSlett
  7. Denne var fantastisk fin!!

    SvarSlett
  8. Nydelig å hvile øynene på :)

    SvarSlett
  9. Nydelig kjole, som også står på min har-lyst-til-å-strikke-liste.

    SvarSlett
  10. Fantastisk nydelig, både fargen og mønsteret. Mamman min satt og strikket den kjolen i hvitt for 27 år siden, med meg i magen. Og den dag i dag er det det plagget jeg har igjen etter min egen barndom. Slike små skatter er magiske :)

    SvarSlett
  11. For en utrolig nydelig kjole:)

    SvarSlett
  12. Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg :)
    Så mye fint du lager! Bildene av denne flotte kjolen gav meg skikkelig vårstemning. Lengter til vår og sommer nå, men vi må vell smøre oss med tålmodighet her oppe i nord...

    SvarSlett